Čokoláda pochází z Latinské Ameriky.  Mayové a Aztékové si připravovali kakaové placky a míchali kakaové nápoje, aby získali sílu k boji. Čokoládu v podobě receptu na šlehaný hořký nápoj, dochucený kukuřičným škrobem, medem a chilli paprikami dovezl do Evropy v 16. století španělský dobyvatel M. Cortéz.  Stala se oblíbenou pochoutkou šlechticů a králů, nechyběla při žádné slavnosti na francouzském královském dvoře.  V 17. – 18. století byla čokoláda dokonce k sehnání pouze v lékárnách.  Lékaři ji předepisovali při problémem s nespavostí, při horečce či poruchách trávení.
horká čokoláda
Casanova údajně užíval její afrodisiakální účinky, popíjel čokoládu před každým milostným dobrodružstvím.
Jaké jsou pozitivní účinky čokolády?
·         Zlepšení nálady, snížení stresu, pocit klidu a duševní pohody
Konzumace čokolády působí vyplavení endorfinů, které se v mozku vážou na opiátové receptory. Jedná se o "hormony štěstí", které snižují bolest a účinek stresu. Čokoláda obsahuje také tryptofan, z něhož vzniká neurohormon serotonin, který zlepšuje spánek a odstraňuje depresi. Je v ní obsažen také anandamid, strukturárně podobný obsahovým látkám konopí. Dále hořčík, který potlačuje vyplavování stresového hormonu kortizolu.
·         Posílení paměti
Čokoláda obsahuje flavonoidy, přírodní látky, které rozšiřují cévy a zlepšují krevní oběh. Podle vědeckých výzkumů vypití dvou šálků čokolády zvýší průtok krve mozkem a zlepší jeho okysličení na dvě až tři hodiny. Tím se zrychlí schopnost reagovat, soustředit se a řešit problémy. Může proto působit jako prevence stařecké demence a Alzheimerovy nemoci.
·         Stimulace mozku, oddálení únavy
Tyto účinky vyvolává kofein, kterého je nejvíce v kávě a čaji, ale určité množství se vyskytuje i v kakaových bobech společně s podobnou a prospěšnou látkou theobrominem.
·         Antioxidační účinek
Flavonoidy působí jako antioxidanty.  Zachycují volné radikály, které v těle poškozují buňky a zatěžují organismus. Díky tomu se klesá riziko srdečních a oběhových onemocnění, snižuje se krevní tlak.
·         Posílení střevní mikroflóry
Čokoláda je výživnou látkou pro laktobacily a bifidobaktérie. Jedná se o probiotické baktérie v trávicím traktu, které pomáhají trávit nestravitelné látky, stimulují imunitní systém a podílí se na tvorbě vitaminů.
Dopřejte čokoládu i svému tělu
Vyzkoušejte čokoládový zábal. Už samotná vůně čokolády vyvolá příjemný pocit a dostane vás do stavu hluboké relaxace. Zábal z čokolády zpomaluje stárnutí pokožky, odplavuje škodliviny z těla, zmírňuje celulitidu a formuje příznivě vaše tělo.
Nezaměňujte pravou čokoládu se sladkými náhražkami
Vyhýbejte se mléčné a bílé "čokoládě". Jedná se o zbytečně sladký luxus plný tuků, cukrů a chemických přísad s minimem užitečných látek. Ve skutečnosti se nejedná o pravou čokoládu.
Užívejte hořkou variantu s obsahem kakaa 50 % – 70 %. Tato čokoláda se sice nerozplývá na jazyku, ale patří zcela oprávněně na seznam tzv. superpotravin spolu se zeleným čajem, lososem nebo borůvkami. Vybírejte čokoládu z nepražených kakaových bobů, které obsahují nejvíce užitečných látek.
hořká čokoláda
I zde platí, že "všeho s mírou"
Výživoví poradci doporučují konzumovat 20 – 30 gramů 3x týdně, někteří dokonce denně. Ale ani hořkou čokoládou není vhodné se ládovat od rána do večera, protože i ona obsahuje cukr a nasycené tuky. Nebojte se vzít si po každém obědě jeden dva čtverečky. Po takovém množství určitě nepřiberete, prospějete svému zdraví a uděláte si radost.

Mlsejte čokoládu, ale tu pravou a v přiměřeném množství
Ohodnoťte příspěvek
Share